I dagarna tre så har Fritidsbanken haft sin årliga verksamhetskonferens i SCIF:s lokaler. Något som är positivt. De vackra lokalerna med många fina idrottshistoriska inslag mår bra av att användas. Dessutom når vi ut med våra kommunikativa budskap till fler. En win-win situation.
Först ut att träffas var personalen. I ett dygn så arbetade man intensivt under ledning av verksamhetschefen David Mathiasson och kommunikatören Johanna Granqvist. På kort tid har man gått från en enskild fritidsbank till att finnas i över 40 procent av landets kommuner. Fritidsbanken har en vision om att det ska finnas (minst) en fritidsbank i varje kommun och intresset är stort på många håll. Man kan dra paralleller till folkbibliotekens framväxt under början av 1900-talet.
Givetvis kräver denna snabba utveckling att det finns engagerad och kompetent personal som kan stötta den organiska tillväxt som nu sker.
Engagerad personal och styrelse med dess ordförande, Berit Högman längst till höger och utvecklingsstrategen, Anna Lindberg till vänster.
Därefter var möttes styrelse och personal och slutligen styrelsen och ledningen.
SCIF, i form av undertecknad, fick möjlighet att presentera föreningen, dess historia och verksamhet inför personal och styrelse. De ställde intressanta frågor efteråt.
En annan samarbetspartner, tillika vår granne, SOK:s marknads- och kommunikationschef, Johanna Hemming, fick också utrymme för en presentation. Den inleddes med några bejublade klipp från sommarens OS.
Vi glömde att fråga om Fritidsbanken har några stavar att låna ut. Det kan ni själva kolla upp här.
SCIF:s och Fritidsbankens samarbete är i första hand avtalat tom 2026 och utvärderas vid ett par tillfällen om året. Däremellan finns det en pågående dialog i strategiska frågor bl.a. rörande hur man kan nå ut till ännu fler kommuner.